Când supravegherea câștigă alegeri: Utilizarea tehnicilor de micro-targetare în campaniile electorale
Campaniile politice utilizează strategii din ce în ce mai sofisticate alimentate fiind de datele personale ale utilizatorilor. Una dintre aceste tehnici este micro-targetarea: utilizarea datelor alegătorilor pentru a-i împărți în grupuri mici de nișă, pentru a-i ținti cu mesaje adaptate caracteristicilor lor (cum ar fi profilurile psihometrice).
Începând din 2018, în urma scandalului Cambridge Analytica, conversațiile despre amploarea și impactul micro-targetării politice au început să populeze ciclul știrilor și să modeleze agenda politică. UE a început războiul împotriva dezinformării și a convins platformele mari de Internet, inclusiv Facebook, să se autoreglementeze. Aceste evenimente au ridicat câteva întrebări:
- Este posibil să vizezi persoane pe baza vulnerabilităților lor, folosind doar datele Facebook?
- Cum diferă micro-targetarea politică între SUA și Europa, având în vedere bugetele publicitare mai modeste ale Europei, protecțiile juridice mai puternice și cultura politică diferită?
- Cine decide ce anunțuri văd utilizatorii?
- Este nevoie de noi reglementări în ulitizarea micro-targetării politice?
Centrul pentru Jurnalism Independent în cooperare cu Asociația pentru Tehnologie și Internet și Centrul pentru Inovare Publică, cu sprijinul Privacy International, vă invită la o discuție alături de Karolina Iwańska, expertă în politici publice la Panoptykon Foundation (Polonia), pe tema micro-targetării politice în campaniile electorale.
Discuția va avea loc online (Zoom) joi, 12 noiembrie, orele 18:00 – 19:30 și va include și o sesiune Q&A.
Doritorii pot participa înregistrându-se la link-ul: https://us02web.zoom.us/meeting/register/tZwkdumgrDguGNRJmaqzjXM-B6j9rKdA53L-
Descrierea prezentării:
Un studiu realizat în timpul a două alegeri consecutive în Polonia și publicat în 2019 de Fundația Panoptykon, în colaborare cu Fundația ePaństwo și SmartNet Research & Solutions, expune rolurile diferiților actori în procesul de difuzare a anunțurilor politice pe Social Media. Acestea demonstrează că Facebook joacă un rol-cheie în determinarea anunțurilor care vor ajunge la anumiți utilizatori și evidențiază neajunsurile politicilor de transparență ale Facebook și ale legii electorale poloneze.
Acest subiect este deosebit de relevant în timpul pandemiei – când formele tradiționale de campanie electorală sunt dificil de utilizat, când politicienii și alți actori politici vor cheltui mai mulți bani pentru publicitate online, sperând să atingă și să convingă oamenii potriviți la momentul potrivit. Prezentarea va explica modul în care funcționează micro-targetarea politică pe rețelele sociale, care sunt riscurile și provocările legate de aceasta și ce concluzii și lecții pot fi extrase din studiul polonez.
Invitat:
Karolina Iwańska este avocată și expertă în politici publice la Fundația Panoptykon – un ONG din Varșovia care militează pentru libertate și drepturile omului în societatea supravegherii.
Panoptykon identifică amenințările rezultate din practicile de supraveghere, intervine atunci când drepturile digitale sunt abuzate, dezvoltă și pledează pentru soluții legislative alternative, promovează spiritul critic și susține mobilizarea pentru schimbare. Munca Karolinei se concentrează pe supravegherea corporațiilor și modul în care platformele online și alte companii utilizează datele personale pentru a profila, viza și influența oamenii.
Este Mozilla EU Tech Policy Fellow în 2019-2020 cu o temă axată pe publicitatea comportamentală.
Pentru mai multe informații, vă rugăm să o contactați pe Dumitrița Holdiș, Manager de Proiecte CJI, la e-mail: dumitrita@cji.ro