În vizită în Redacția Virtuală

Dezinformarea și știrile contrafăcute (fake news), cele mai interesante subiecte pentru elevi 

Nu toate știrile sunt adevărate și nu trebuie să ne lăsăm influențați”, “Le voi povesti (n.r.  prietenilor mei) despre știrile false, editarea pozelor și identificarea lor,” “Să nu aplece urechea peste tot” sau ”O să le vorbesc despre știrile false și identificarea lor”,  este ceea ce ne-au transmis că vor spune mai departe prietenilor mai mulți elevi, după vizita în redacția virtuală  – NEWsROOM. 

Știrile contrafăcute și modalitățile prin care le putem identifica, mai ales atunci când dezinformarea devine foarte subtilă, au fost temele preferate de tinerii participanți, cu vârste cuprinse între 14 și 19 ani, cărora li s-au adăugat subiecte precum ce înseamnă meseria de jurnalist, dar și ce este și ce consecințe are plagiatul. 

Dezbaterile între jurnaliști și elevi se petrec sub umbrela #NEWsROOM, organizate de Centrul pentru Jurnalism Independent -CJI, împreună cu profesori din programul ”Predau educație media”, pe parcursul acestei luni. NEWsROOM – inima presei din toate vremurile – a devenit virtuală, sub constrângerile crizei sanitare. Contextul a schimbat locul, componența și modul de funcționare a redacțiilor, distanțate social, dar interconectate și legate de aceleași valori ale jurnalismului, fără de care o democrație nu poate supraviețui. Despre aceste valori, despre bune practici, dar și despre dezinformare și manipulare, vorbesc cu elevii, într-o serie de 9 întâlniri, Codruța Simina (PressOne), Cătălin Moraru (Monitorul de Botoșani), Cristian Leonte (Info Sud-Est), Diana Oncioiu (DelaO.ro), Vlad Ursulean (Casa Jurnalistului), Alex Nedea (Recorder), Costin Ionescu (Edupedu), Attila Biro (RISE Project), dar și din echipa CJI – Ioana Avădani, Cristina Lupu și Cristina Jamschek. 

Cristian Leonte, Info Sud-Est

Parteneri în organizarea acestor întâlniri sunt profesori de științe umaniste din Cluj Napoca, Iași, Satu Mare, Câmpulung Moldovenesc, Brașov, Tulcea, Bistrița și Focșani.

Din discuțiile cu elevii au apărut și întrebări profunde, care arată interesul real al acestora pentru educație media în școală, un obiectiv al CJI încă din 2017, pe care îl creștem prin programul ”Predau educație media – Laboratorul de educație și cultură media”, dezvoltat în parteneriat cu Romanian-American Foundation. „Cea (n.r întrebarea) care m-a lăsat fără aer: <Cum ar trebui să arate o programă ideală de educație media în școală>”. I wish I knew 🙂 Ce ciudat, ministerul nu m-a întrebat niciodată asta.” a scris Ioana Avădani pe rețeaua de socializare, despre una din întrebările elevilor.

Diana Oncioiu, Dela0.ro

Concluzia le-a aparținut tot elevilor: ”Pentru a fi un jurnalist bun, trebuie să fii acea persoană care informează corect, educă și formează gustul cultural al publicului. Trebuie, de asemenea, să ai o vocație pentru această meserie, pentru că ai o mare responsabilitate socială”, a spus la finalul unei dezbateri un participant, în timp ce altul remarca faptul că în jurnalism ai nevoie de pasiune, ”pentru a excela și a lucra mai bine și mai frumos.”


Întâlnirile sunt realizate cu sprijinul partenerilor CJI:

Romanian-American Foundation

Ambasada Statelor Unite ale Americii la București


“Proiectul – “Information save lives” – Supporting Journalism through media Literacy in times of Crises – este finanțat în parte printr-un grant al Departamentului de Stat al S.U.A. Opiniile, constatările şi concluziile prezentate în această lucrare sunt ale autorului/autorilor şi nu le reflectă neapărat pe cele ale Departamentului de Stat al S.U.A.”