Proiectul EPIC
Proiectul EPIC (Expanding Production of Independent Content) are ca țintă fundamentală sprijinirea producției și diseminării de conținut jurnalistic multimedia de înaltă calitate, credibil, atractiv și inovator, bazat pe fapte, care abordează probleme de interes public pentru comunitățile din România. Acesta este implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu sprijinul Internews, și se desfășoară în perioada ianuarie 2023 – februarie 2026.
Obiectivele proiectului
1: Producerea și diseminarea de conținut credibil și de înaltă calitate pe toate platformele, care abordează probleme importante pentru comunitățile locale și contracarează dezinformarea.
2: Îmbunătățirea producției de conținut transfrontalier și contextualizarea poveștilor naționale în perspective regionale, precum și o mai bună conectare a mass-mediei și a publicului din țările țintă.
Cercetare: evaluarea pieței media din România
Echipa CJI, împreună cu responsabilul editorial angajat de Internews și cu coordonatorul editorial din țară, va efectua o cercetare extinsă a pieței media din România pentru a înțelege lacunele de informare existente și principalele teme și subiecte de interes general pentru publicul românesc:
- o evaluare rapidă a nevoilor, pentru a identifica lacunele critice în ceea ce privește furnizarea de conținut (tipuri și formate de conținut care lipsesc în prezent; grupuri de audiență care au o nevoie urgentă de informații de încredere; grupuri de producători de conținut care au nevoie urgent de sprijin; și teme și subiecte de interes public care nu beneficiază de o acoperire adecvată),
- o analiză a subiectelor „fierbinți” pentru a identifica subiectele care prezintă interes pentru publicul local și care ar putea fi utilizate de actori manipulatori pentru a dezinforma, de exemplu în legătură cu războiul din Ucraina și ramificațiile sale regionale.
Crearea unei strategii de conținut
Pe baza documentelor rezultate în urma cercetării pieței media din România, CJI va realiza o politică editorială specifică pentru România, care:
1) conturează prioritățile și abordările editoriale și
2) definește cerințele și procesele de selecție pentru participanții care vor primi sprijin pentru producția de conținut.
CIJ va elabora și un plan editorial specific pentru România, care va defini ceea ce proiectul intenționează să realizeze în România în ceea ce privește producția de conținut și va servi drept ghid pentru fiecare partener care va produce conținut. Planul va evidenția teme și subiecte relevante și va oferi un meniu de potențiale piste și unghiuri de abordare a poveștilor, în raport cu care producătorii de conținut participanți își vor prezenta propriile idei. Acest plan editorial va fi un document viu, privit ca o linie directoare și un punct de plecare, deoarece 2023 și 2024 vor fi doi dintre cei mai complicați ani pentru România: 2024 este un an electoral, în care alegerile locale, parlamentare, prezidențiale și europarlamentare au loc în același an.
Granturi pentru proiecte editoriale
CJI intenționează să sprijine proiecte editoriale sau serii jurnalistice care își propun să documenteze și relateze subiecte de interes public local și național. Vor fi finanțate proiecte editoriale propuse de redacții de presă locale/regionale, inclusiv cele de limbă maghiară, indiferent de dimensiunea lor, instituții media mici alternative cu acoperire națională și jurnaliștii freelance.
Va fi încurajată folosirea conținutului interactiv sau adaptarea informațiilor jurnalistice la specificul mediilor sociale (de pildă prin folosirea clipurilor tip shorts, reels, stories) ar trebui să servească la extinderea audienței tinere și foarte tinere. Această nevoie e lesne de justificat: în 2024, România va trece prin patru rânduri de alegeri, iar peste un milion de tineri vor vota pentru prima dată, ceea ce înseamnă că informarea lor prin jurnalism de calitate este esențială.
Aplicanții vor alege temele și subiectele materialelor jurnalistice produse ca parte a proiectelor propuse spre finanțare, dar e imperativ ca aceste arii tematice să împlinească două nevoi: 1. să abordeze probleme curente de interes public; 2. să servească nevoia de informare publică într-o manieră obiectivă și relevantă, favorizând combaterea dezinformării (mai ales acolo unde comunitățile sunt direct afectate de acest fenomen).
Mai multe despre granturile pentru proiecte editoriale aici.
Câștigătorii concursului de proiecte editoriale aici.
Materialele realizate de câștigători aici.
Granturi pentru conținut colaborativ, transfrontalier
CJI va sprijini producerea de conținut transfrontalier pentru ca redacțiile de presă locale/regionale, inclusiv cele de limbă maghiară, indiferent de dimensiunea lor, instituții media mici alternative cu acoperire națională și jurnaliștii freelance interesați să aducă povești și unghiuri de abordare internaționale pentru publicul local.
CJI va ajuta producătorii de conținut să trimită o echipă de reporteri în altă țară pentru a realiza materiale sau ca aceștia să poată colabora cu alți parteneri de producție de conținut pentru un material transfrontalier.
Va pune în legătură partenerii de conținut din România cu echipa de experți a Internews astfel încât conținutul lor colaborativ să ajungă la o audiență cât mai mare.
Mai multe despre granturile pentru proiecte editoriale, transfrontaliere aici.
Câștigătorii concursului de proiecte editoriale, transfrontaliere aici.
Despre Internews
Internews este o organizație internațională nonprofit, nepartizană, cu o experiență de peste 40 de ani în dezvoltarea mass-media. Aceasta sprijină jurnalismul independent în peste 100 de țări din întreaga lume, ajutând mass-media locale să abordeze problemele jurnalistice și să atingă sustenabilitatea financiară.