Un curs despre cum ne raportăm „critic, reflexiv și responsabil la informație”

„Predau cursul ăsta de aproape 3 ani, împreună cu oameni dragi, care au înțeles, ca și mine, din prima clipă cât de importantă e <materia> asta nouă pentru educația noastră, a tuturor. Și cu fiecare generație care ajunge la finalul celor 4 săptămâni de curs, realizez că astfel de programe sunt cele de care avem nevoie pentru a schimba educația în ceea ce ne dorim să fie ea pentru societate.”

Anamaria Ghiban, unul dintre formatorii Programului de educație media scria aceste rânduri acum câteva săptămâni când cele 6 grupe care au urmat cursul „Introducere în educația media pentru profesori de limba și literatura română și discipline conexe din unitățile de învățământ liceal” au terminat cursurile sincron din cadrul generației VII. 

În cadrul cursului de educație media îi pregătim pe profesori pentru a da mai departe conceptele de educație media care ne ajută să navigăm peisajul mediatic și să filtrăm conținutul pe care îl vedem, sau, așa cum spune unul dintre participanți, cursul le oferă profesorilor șansa de a fi mai întâi discipoli, ca apoi să devină maeștrii în educație media pentru discipolii lor de la clasă: „Am aflat și învățat multe, într-o atmosferă caldă, primitoare de bucurie și echilibru. Mulțumiri pentru ocazia de a fi împreună, discipol și maestru, de a descoperi o altă față a lumii media!

„Este un curs foarte interesant deoarece formatorii sunt profesioniști și dedicați. Cursul este interactiv, nu ai timp să te plictisești.”

Profesor din cadrul generației VII

Formatorii cu care profesorii lucrează îi ajută pe cursanți să parcurgă și să înțeleagă conceptele de educație media (de la cum funcționează media și ce este libertatea de exprimare, până la deep fakes, biasuri și cum verificăm informațiile), le arată exemple pe care le pot folosi la clasă și trec împreună cu profesorii prin programa de la liceu și modul în care pot face infuzare la clasă.

Dar cursul nu este doar despre cunoștințe și cum identificăm, spre exemplu, faptele și opiniile. Este despre dezvoltarea gândirii critice a tinerilor, care devine din ce în ce mai necesară în contextul noilor tehnologii, pentru a putea distinge între informațiile în care pot avea încredere și cele care vor să îi inducă în eroare. „Fără educație media ne vom îmbolnăvi de lene. Lenea care paralizează curiozitatea, lenea care nu are întrebări. Fără antrenament din școală, poate chiar mai devreme decât în liceu, gândirea critică ruginește. ChatGpt și Sora sunt după colț ca să ne imite creativitatea, în enunțuri plate ori imagini spectaculoase. Sunt instrumentele viitorului care ne îmbie la lene. Instrumentele există, pot fi folosite, ce facem noi cu ele depinde de noi. Iar acest <ce facem cu ele> nu înseamnă doar tehnic să știi să le utilizezi, ci să înțelegi procesele, să identifici în texte biasuri, să vezi semnele dezinformării, să îți asumi și să spui că în conținuturile realizate te-ai folosit de AI.

Julia Nagy, jurnalistă și formatoare în cadrul cursului de educație media pentru profesori

Astfel, la finalul generației VII, 119 profesori de limba și literatura română și limba engleză se alătură comunității de educație media, care va avea acum peste 600 de membri. Ne bucurăm să vedem că și profesorii sunt entuziasmați să intre în comunitate. „Am găsit o comunitate care împărtășește ideea necesității educării tinerilor (în principal, dar nu numai) în media pentru a putea accesa înțelept mesajele, pentru a înțelege și pentru a selecta critic informația, pentru a manifesta toleranță și pentru a construi un conținut media în mod responsabil,” ne-a spus unul dintre profesorii din generația VII. 


Generația VII a fost formată prin cursul „Introducere în educația media pentru profesori de limba și literatura română și discipline conexe din unitățile de învățământ liceal”, realizat de către Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), în cadrul proiectului „Educație media digitală pentru tinerii din România“, proiect finanțat de Fondation Botnar, coordonat de CJI și implementat în parteneriat cu Ashoka România, E-Civis, EDUMI, Funky Citizens și Grupul PONT. Cursul face parte din Programul de Educație Media al CJI. Cursul este, de asemenea, cofinanțat prin parteneriatul cu Romanian American Foundation și prin proiectul BROD (Bulgarian-Romanian Observatory of Digital Media).