Bad News, jocul care te “vaccinează” împotriva dezinformării, acum și în limba română

Jocul Bad News își propune să ajute la “inocularea” împotriva dezinformării, oferindu-ne o mică doză din perspectiva unui “mogul al dezinformării”. Un studiu pilot indică prime rezultate pozitive ale jocului în construirea rezistenței la dezinformare în rândul adolescenților.

Proiectul de cercetare și educațional, o colaborare între cercetători de la Universitatea Cambridge și organizația olandeză care luptă împotriva dezinformării DROG, lansează astăzi versiunea în limba română a jocului la http://getbadnews.ro . Versiunea Junior, pentru copii cu vârste între 8 și 10 ani, este disponibilă la adresa http://getbadnews.ro/junior . Versiunea în limba română a acestui joc este realizată de Centrul pentru Jurnalism Independent.

După succesul versiunii în limba engleză, care a ajuns la peste 400.000 de jucători de la lansarea sa în luna februarie a anului trecut, jocul a fost tradus în alte nouă limbi, în principal din Europa de Est și de Sud-Est.

Design-ul jocului, realizat de studioul olandez Gusmanson, a primit recunoaștere internațională, cu o nominalizare pentru Design-ul anului la premiile Beazley, organizate de Muzeul de Design din Londra, și o mențiune de onorifică la Premiile Fast Company Design.

Jocul online transpune jucătorii în rolul unui mogul al dezinformării începător, oferind publicului o frântură din tehnicile și motivele răspândirii dezinformării – conferind jucătorilor, în acest proces, rezistență cognitivă împotriva influenței așa-numitelor fake news.

Jucătorii cresc audiența site-urilor de fake news, prin publicarea de falsuri polarizante, care folosesc boți twitter și fotografii modificate, ori prin instigarea la teorii ale conspirației,  în urma unor tragedii – menținând în același timp un “scor de credibilitate”, pentru a rămâne cât mai convingător.

Un studiu pilot, la care au participat adolescenți dintr-un liceu olandez, a folosit o variantă test pe hârtie a jocului și a indicat că cei care au jucat jocul acordă mai puțină încredere fake news, comparativ cu un grup de control. În prezent, cercetătorii de la Universitatea Cambridge analizează rezultatele unui sondaj inclus în versiunea în limba engleză a jocului Bad News.

Teoria psihologică din spatele cercetării se numește “inoculare”:

”Un vaccin biologic administrează o doză controlată de virus pentru a construi imunitatea. În mod similar, teoria inoculării sugerează că expunerea la o versiune slabă sau demistificată a unui argument face mai ușoară respingerea unor afirmații mai convingătoare”, spune dr. Sander van der Linden, director al Social Decision-Making Lab al Universității Cambridge.

“Dacă joci rolul cuiva care încearcă în mod activ să te înșele, ar trebui să devii mai abil în a detecta și rezista tehnicilor de manipulare. Vrem să ajutăm la dezvoltarea “anticorpilor mentali”, care cresc imunitatea împotriva răspândirii rapide a dezinformării”, spune Jon Roozenbeek, cercetător la Departamentului de Studii Slavice din Cambridge și unul dintre creatorii jocului.

Prin lansarea internațională de astăzi, echipa își propune să ducă “vaccinul împotriva fake news” la nivelul următor. Prin crearea versiunii Junior, disponibil online și gratuit, creatorii vor să contribuie la educația media în școlile primare și să se adreseze unui public foarte tânăr. “Copiii din școala primară ar putea să nu fie încă consumatori conștienți, dar folosesc media și sunt expuși la știri. Astfel că construirea mecanismelor de rezistență împotriva dezinformării ar trebui să înceapă la acea vârstă”.

Cu un conținut creat în cea mai mare parte de cercetătorii de la Cambridge împreună cu Ruurd Oosterwoud, fondator al DROG, jocul durează doar câteva minute. Speranța este că jucătorii îl vor promova apoi, pentru a crea un set de date anonime și reprezentative despre parcursul prin joc.

Cercetătorii din Cambridge vor folosi aceste date pentru a perfecționa metodele prin care pot crește abilitățile media și rezistența la fake news într-o lume a “post-adevărului”. “Lăsăm jucătorii să experimenteze cum este să creezi o bulă informațională, astfel încât aceștia să-și dea seama că e posibil să trăiască chiar ei într-una”, adaugă van der Linden.

Astfel, cercetătorii și DROG își propun o abordare pro activă în combaterea dezinformării online, printr-o metodă pe care au numit-o “prebunking”. “În loc să demontăm falsurile după ce s-au răspândit deja, ceea ce este extrem de dificil, încercăm să i-o luăm înainte”, spune Oosterwoud.

Jocul Bad News este acum disponibil în limbile bosniacă, cehă, olandeză, engleză, esperanto, germană, greacă, poloneză, română, inclusiv o versiune adaptată pentru Republica Moldova, sârbă, slovacă și suedeză. Versiunea în limba română a acestui joc este realizată de Centrul pentru Jurnalism Independent, organizație non-guvernamentală, non-profit, care participă la creșterea unui mediu de informare deschis și profesionist, specific societăților democratice, în România și în regiune.