Educația media îi învață pe elevi că vocea lor contează

Interviu după absolvirea cursului „Introducere în educația media”

În zilele noastre, când informațiile vin din multe surse, elevii trebuie să știe să își caute informațiile, să le analizeze și să le verifice.

Este convingerea profesoarei Robertina Mezei, de la Colegiul Național „Vlaicu Vodă”, Curtea de Argeș, absolventă a cursului „Introducere în educația media”, din cadrul proiectului „Predau educație media! – Laboratorul de educație și cultură media”, derulat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), în parteneriat cu Norsensus Mediaforum și Asociația Rădăuțiul Civic, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România. 

„Cursul de educație media m-a ajutat să aduc mai ușor în actualitate operele scrise acum 100 de ani” spune profesoara într-un dialog cu Ioana Dumitrescu, manager de proiect, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI). Aceasta a împărtășit cum a introdus concepte de educație media în orele de Limba și Literatura Română, dar și modul în care au reacționat elevii la aceste ore. Copiii au început să se simtă cumva mai aproape de opere literare despre care susțineau până atunci că nu se mai potrivesc acum” a constat Robertina Mezei după ce a aplicat la orele din clasă aspectele învățate la cursul de educație media. 

Puteți citi interviul mai jos sau puteți să ascultați dialogul aici:


Robertina Mezei, Profesoară de Limba și Literatura Română

Sursă foto: arhiva personală

Ioana: De ce este necesară educația media pentru elevi? 

Robertina: Cred că educația media este necesară pentru elevi în societatea actuală în care informațiile sunt foarte multe și vin din foarte multe surse. Consider că tinerii noștri, elevii noștri trebuie să fie informați, trebuie să știe să caute informații, trebuie să-și dezvolte gândirea critică astfel încât să știe și să le analizeze, să le înțeleagă și, nu în ultimul rând, este foarte important să știe să le verifice. 

Pe de altă parte, educația media îi ajută să devină cetățeni activi, să participe activ la viața comunității și să nu considere că vocea lor nu contează. 

Iarăși ceea ce am considerat că este important și, am insistat, a fost ca ei să știe că au dreptul să ceară informații și că au dreptul la liberă exprimare, că există legislație în acest sens atât la nivel național cât și la nivel internațional. Nu trebuie să învețe neapărat această legislație, dar trebuie să știe că există și, atunci când observă că le-au fost încălcate drepturile, că au fost privați de unul dintre aceste drepturi, să apeleze la ea pentru că nu trebuie să accepte niciodată să fie reduși la tăcere.

Ioana: Care este acel lucru „Wow” cu care ai plecat de la cursul „Introducere în educația media”?

Robertina: Este destul de greu să spun un lucru „Wow” cu care am plecat de la cursul de educație media pentru că pentru mine tot cursul mi s-a părut „Wow”.  O să spun primul lucru pe care l-am aflat de la cursul de educație media și, anume după primul modul, când ni s-a cerut să ținem jurnalul media. (…) În prima săptămână când am ținut jurnalul am fost surprinsă să văd cât de multă media consum. Nu conștientizam până atunci că mare parte dintre informațiile pe care eu le consumam erau produse media, motiv pentru care le-am propus exercițiul și elevilor mei și la fel de surprinși au fost și ei să afle.

Ioana: Cum s-a schimbat stilul tău de predare după acest curs? 

Robertina:  (N.r Stilul meu de predare) s-a schimbat. Pentru mine,  acest curs a fost cel mai bun exemplu văzut de predare online și am preluat multe dintre metodele voastre, din modul de organizare a conținuturilor, dar dincolo de asta, cursul de educație media m-a ajutat  să aduc mai ușor în actualitate operele scrise acum 100 de ani. Căutând concepte media prin operele literare, fapte, opinii, prejudecăți, anumite aspecte sociale și politice, mi-a fost mult mai simplu să-i pun pe elevi să identifice dacă unele dintre ele au trecut bariera timpului și le regăsim și în societatea actuală. 

Astfel, dintr-odată, copiii au început să se simtă cumva mai aproape de opere literare despre care susțineau până atunci că nu se mai potrivesc, că sunt departe de ei, că nu se identifică cu subiectele respectivelor cărți. Acesta cred eu că este cel mai important lucru pe care l-am câștigat dincolo de noțiunile de educație media. 

Ioana:  Ne poți da, te rog, un exemplu de lecție în care au introdus concepte media? 

Robertina: Da, vă pot da multe exemple de lecții unde am introdus concepte media pentru că imediat după parcurgerea primului modul m-am dus la școală și am început să discut conceptele media cu elevii mei, pentru că eram eu foarte încântată de ceea ce se întâmpla și simțeam nevoia să le împărtășesc și lor. 

Deși eram așa nesigură, pentru că erau lucruri noi pe care și eu abia le-am învățat, le-am propus să învățăm împreună, lucru care le-a plăcut foarte tare. (… ) Am început prin scurte exerciții atrăgându-le atenția că sunt exerciții de educație media, la începutul orei, așa ca exerciții de reconectare, de captare a atenției cum se spunea în scenariile didactice vechi. Încet, încet am început să introduc conceptele media fără să le mai atrag atenția că sunt concepte de educație media. Și îmi aduc aminte că la „Enigma Otiliei” discutam la un moment dat despre condiția femeii, despre anumite bias-uri legate de aceasta, dacă mai sunt sau actuale astăzi și la un moment dat i-am văzut pe copii mustăcind, până unul dintre ei a spus: „Doamnă, aici este educație media, nu-i așa?”. M-am bucurat că ei au identificat conceptele fără ca eu să le atrag atenția. Au fost și cumva satisfăcuți, era cumva un fel de … v-am prins” (râde).

Da, eu am aplicat concepte media. Ele se pot aplica aproape la orice lecție. Am aplicat la Camil Petrescu, am aplicat la Slavici, la Caragiale. Se pot aplica până și la Eminescu. Uite, hai să ne gândim un pic: „Nu uita că doamna are minte scurtă, haine lungi”. (n.r vers ”Scrisoarea V” de Mihai Eminescu ) Nu este o prejudecată de gen, până la urmă? Se poate aplica în orice lecție.

Ioana: Din conceptele media parcurse la cursul nostru care care este tema ta preferată și de ce? 

Robertina: Tema mea preferată a fost dezinformarea. Haosul informațional, conceptele media legate de aceasta,  tipologiile haosului informațional, mecanismele de producere a informațiilor false, mecanismele de manipulare. Nu că aș vrea să mă apuc să creez informații false, dar consider că este foarte important să cunoaștem mecanismul de producere al acestora, ca să putem să le identificăm.  Mi s-a părut uimitor cât de mult efort și ce interese există în spatele producerii unora dintre informațiile false și pot să spun că știu mai bine pe ce lume trăiesc de atunci, după acest curs. 


Acest material a fost realizat în cadrul proiectului „Predau educație media! – Laboratorul de educație și cultură media”, derulat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), în parteneriat cu Norsensus Mediaforum și Asociația Rădăuțiul Civic, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org. Informații despre Active Citizens Fund România sunt disponibile la www.activecitizensfund.ro.