MEDIADELCOM – Cercetare privind riscurile și oportunitățile pentru media
(Finding risks and opportunities for media)
Provocarea: Cum influențează transformările majore din peisajul media evoluția spațiului politic și cultural european? Procesele de europenizare și de localizare se contrazic sau se completează reciproc? Cum sunt influențate reprezentările media ale marilor probleme politice și culturale europene de noile moduri de producție și de consum, precum și de noile tendințe de proprietate și control asupra conținutului media?
MEDIADELCOM înseamnă 17 echipe reprezentând 14 țări din UE. Printr-un efort comun, și-au propus să dezvolte un instrument de diagnosticare (model de construire a mai multor scenarii) pentru factorii de decizie, educatori, organisme și instituții critice din domeniul mass-media, precum și pentru experții media și jurnaliști. Acesta va permite furnizarea unei evaluări holistice a riscurilor și oportunităților privind comunicarea deliberativă și, în consecință, coeziunea socială în Europa.
Proiectul este coordonat de Universitatea din Tartu (Estonia), început în martie 2021 și se va încheia în martie 2024.
CJI în cadrul proiectului
Prin MEDIADELCOM vom lucra pentru a asigura o dezbatere rațională, etică și bine fundamentată, care să conducă la decizii mai informate și mai legitime în cadrul unei societăți democratice.
În cadrul MEDIADELCOM:
- Vom elabora studii de țară privind resursele bibliografice de care dispune cercetarea domeniului mass-media și punctele de răscruce (critical junctures) din ultimii 20 de ani (pentru perioada 2000-2020) pentru a înțelege cum a evoluat mass-media din România și din alte 13 țări, precum și o serie de analize comparative.
- Vom crea o bază de date cu surse de documentare în ceea ce privește mass-media din ultimii 20 de ani.
- Pe baza acestor studii vor fi realizate recomandări de politici publice pentru monitorizarea presei și a mass-media, pentru utilizarea mass-media, cultura morală a comunicării și sustenabilitatea jurnalismului.
- Vom realiza o serie de podcasturi pe teme mass-media
Mai multe informații despre proiect: https://www.mediadelcom.eu/
Studii realizate în cadrul proiectului:
În cadrul proiectului MEDIADELCOM au fost realizate mai multe studii care se uită la riscurile și oportunitățile din ultimii 20 de ani cu care se confruntă mass-media din Europa. Astfel, sunt analizate și aduse împreună studii și materiale realizate în cele 14 țări înscrise în proiect, printre care se află și România, prin înscrierea în proiect a Centrului pentru Jurnalism Independent.
- Abordarea comunicării participative: Studii asupra capacității de monitorizare și asupra momentelor critice ale dezvoltării mass-media în 14 țări din UE
- Manual despre riscurile legate de mass-media de știri pentru comunicarea deliberativă în 14 limbi ale țărilor membre ale consorțiului
- Date bibliografice ale cercetărilor în domeniul mass-media și jurnalismului legate de riscurile și oportunitățile comunicării deliberative în 14 țări (în perioada 2000-2020)
- Recomandări de politici publice pentru guvernanța mass-mediei
- Recomandări de politici publice – România
- Scenarii referitoare la schimbările prin care trece presa din țările implicate în proiect și din Europa
Durata poiectului: martie 2021 – martie 2024
Parteneri:
Din proiect, pe lângă Centrul pentru Jurnalism Independent, mai fac parte:
- Estonia – Tartu Ülikool [University of Tartu]
- Austria – Österreichische Akademie der Wissenschaften [The Austrian Academy of Sciences]
- Bulgaria – Софийски университет „Св. Климент Oхридски“ [Sofia University St. Kliment Ohridski]
- Croația – Sveuciliste u Zagrebu, Fakultet politickih znanosti [Faculty of Political Science of Zagreb University]
- Cehia – Masarykova univerzita [Masaryk University]
- Germania – Erich-Brost-Institut für internationalen Journalismus der TU Dortmund
[Erich Brost Institute for International Journalism, TU Dortmund University] - Grecia – Ελληνικό Ίδρυμα Ευρωπαϊκής και Εξωτερικής Πολιτικής [Hellenic Foundation for European and Foreign Policy]
- Ungaria – Mérték Médiaelemző Műhely
[Mertek Media Monitor] - Italia – Università degli Studi di Milano
[University of Milan] - Letonia – Rīgas Stradiņa universitāte
[Riga Stradiņš University] - Polonia- Uniwersytet Warszawski
[University of Warsaw] - Slovacia – Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave
[University of Ss. Cyril and Methodius in Trnava] - Suedia – Örebro universitet [Örebro University], Jönköping International Business School, Mittuniversitetet [Mid Sweden University]
Partener global – Media Diversity Institute Global, Brussels
Acest proiect a primit finanțare din partea programului de cercetare și inovare Horizon 2020 al Uniunii Europene în cadrul acordului de grant nr. 101004811.