PUBLICITATEA DE STAT – UN AN DE TRANSPARENTA

COMUNICAT DE PRESA PUBLICITATEA DE STAT – UN AN DE TRANSPARENTA

La un an de la adoptare, procedurile de alocare transparenta a publicitatii de stat au antrenat scaderi dramatice ale cheltuielilor cu publicitatea ale instiutiilor publice, dar ramin in continuare necunoscute si nerespectate, releva raportul “Publicitatea de stat – un an de transparenta”, facut public la 26.06.2006. Centrul pentru Jurnalism Independent si Open Society Justice Initiative (New York) au monitorizat, incepind de anul trecut, modul in care se aplica reglementarile privind achizitiile de publicitate ale institutiilor publice si efectele pe care aceste reglementari le-au avut asupra bunei gestionari a banului public, a responsabilizarii institutiilor publice si asupra concurentei loiale din industria de media. Monitorizarea a relevat ca, desi a trecut un an de la adoptarea lor, procedurile care impun o mai mare transparenta in achizitiile de publicitate sunt inca necunoscute sau nerespectate in multe cazuri. Functionarii insarcinati cu achizitiile de publicitate fie nu cunosc noile reglementari, fie se tem sa le aplice, invocind posibile presiuni din partea presei, in special la nivel local. Site-ul specializat, www.publicitatepublica.ro functioneaza doar la nivel minimal si multe institutii nu il utilizeaza, desi postarea pe acest site a anunturilor privind contractele de publicitate de peste 2000 de euro este obligatorie prin lege, iar nerespectarea acestei prevederi poate atrage anularea procedurii de achizitie. Cu toate acestea, aplicarea acestor proceduri a avut deja un impact major asupra gestionarii banului public. In 2005, cheltuielile de publicitate ale institutiilor publice (ministere si institutii subordonate), s-au cifrat la 3,8 milioane de euro (fata de 14,7 milioane in 2004). Scaderea se datoreaza atit intreruperii practicii alocarii de publicitate nenecesara, cit si temerii a instututiilor publice de a gresi sau de a-si tensiona relatiile cu anumite canale mediatice. In plus, demersul privitor la transparenta publicitatii publice a avut un impact major asupra legislatiei generale a achizitiilor publice. Unele dintre mecanismele de transparentizare adoptate in 2005, la cererea societatii civile, pentru achizitiile de publicitate au devenit regula pentru toate achiziitiile publice din Romania. De exemplu, accesul publicului la dosarul de achizitie devine o regula pentru toate contractele publice in baza noii legislatii, adoptata in 2006. Raportul de monitorizare prezentat de Centrul pentru Jurnalism Independent are la baza monitorizari ale spatiului publicitar din presa centrala si locala, interviuri cu oficiali si oameni din industria mass media, precum si un set comprehensiv de date legate de situatia fondurilor de publicitate in 2005, furnizate de guvern ca raspuns la o solicitare depusa in baza Legii liberului acces la informatii. Textul raportului precum si datele primare care au stat la baza realizarii sale sunt disponibile pe pagina de web a CJI : www.cji.ro Persoana de contact: Ioana Avadani – director CJI – Ciprian Nicolae – expert in achizitii publice – 0788735618]]>