”Fără gândire critică tinerii sunt vulnerabili la dezinformare”. Scutul? Educația media

Interviu cu Luca Ciubotaru, președintele Asociației Rădăuțiul Civic


„Educația media este importantă pentru că formează o serie de competențe absolut necesare unui tânăr într-o lume în care informația circulă mai repede ca oricând. Aceste competențe au legătură cu cetățenia activă, cu felul în care democrațiile noastre funcționează. Fără educație media, nu putem filtra conținuturile pe care le primim în mod voluntar sau involuntar printr-o lentilă critică și, în consecință, procesul prin care ne formăm anumite păreri, convingeri sau opinii ar fi unul mai vulnerabil. De acest proces depinde, însă, și felul în care noi, ca simpli cetățeni, participăm la viața societății în care trăim, felul în care percepem deciziile care ne afectează sau felul în care reacționăm sau luăm atitudine pentru anumite cauze.”, spune Luca Ciubotaru, președintele Asociației Rădăuțiul Civic, într-un dialog cu Ioana Dumitrescu, manager de proiect, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI). Fragmente din interviu puteți regăsi mai jos, iar interviul integral poate fi ascultat aici.  


Dialogul a avut loc după încheierea cursului „EDUCAȚIE MEDIA: STRATEGII PENTRU O RELAȚIE POZITIVĂ CU INFORMAȚIA”, în care participanții, voluntari de la Asociația Rădăuțiul Civic, au fost provocați, printre altele, să își imagineze cum ar arăta viața lor fără libertatea de exprimare. Au fost cinci zile în care, împreună cu echipa de formatori de la CJI, participanții au identificat diferențele între fapte și opinii, au deconstruit mesaje media și au discutat despre știre și despre importanța contextului. Toate acestea prin exerciții și jocuri care au ajutat voluntarii să înțeleagă mai bine cum educația media poate fi învățată și predată prin metode non-formale.  ”Am putut să facem foarte ușor legătura între o informație care părea abstractă sau prea tehnică și cum o aplicăm în viața de zi cu zi: cum citim o știre, cum putem să aplicăm acest filtru al faptelor și opiniilor într-o știre”, spune Luca Ciubotaru.  

„Educația media ne învață să înțelegem mai bine societatea în care trăim, ne învață cum să percepem informația, cum să o receptăm. Și în același timp cum să filtrăm informația care vine  către noi într-un volum inimaginabil, într-un secol al vitezei, al digitalizării și al situațiilor în care informația circulă cu o viteză incredibilă”, mai spune Luca Ciubotaru.


Ioana: Cum crezi că ajută educația media tinerii? 

Luca: Pentru tineri subiectul este cu atât mai relevant cu cât mediile de informație sunt diversificate. Sunt astăzi generații de nativi digitali care folosesc foarte multe instrumente digitale și media în același timp. Poate subiectul nu este suficient abordat în școli și de aceea este admirabil efortul Centrului pentru Jurnalism Independent. Ne-am alăturat cu bucurie acestui proiect pentru că ne dorim să ajungem la tineri din comunități mai mici unde nu se discută despre acest subiect. Este important pentru tineri pentru că la vârsta lor, ca viitor cetățeni maturi, cu drept de vot în câțiva ani, mai ales dacă vorbim de elevi de liceu, este important să își formeze aceste abilități: să poată filtra ce vine către ei, să poată dezvolta în același timp și gândirea critică. Fără aceste abilități vor fi  pur și simplu mai dezorientați, mai vulnerabili în fața unui discurs propagandistic, în fața manipulării, în fața încercărilor de a atrage mai multe like-uri, mai multe vizualizări sau chiar încercări de a le capta atenția pe rețele de socializare, pe care nici noi nu mai reușim să le stăpânim zilele astea. 

Ioana: Cum putem duce mai departe educația media spre elevi?

Luca: Inclusiv proiectul pe care-l derulăm are o astfel de componentă de formare a elevilor în licee din municipiul Rădăuți și din comunitățile locale și vom duce mai departe acest subiect prin ateliere pe care le desfășurăm cu ei, invitandu-i în același timp să organizeze la rândul lor alte activități de educație media. Voluntarii formați în cadrul sesiunii derulate de CJI vor putea să devină multiplicatori ai acestor informații. Vor putea să ajungă la tineri, să deschidă această temă de discuție care a fost ignorată sau pur și simplu nu a fost suficient dezbătută până acum. Și din acest motiv ne dorim să replicăm aceste cunoștințe în comunități, construind în același timp o generație tânără, atât cât ține de noi, mai informată și cu o gândire critică dezvoltată. 

Ioana:  Ce ți-a plăcut în cadrul sesiunii de formare? 

Luca: Mi-a plăcut conținutul structurat și, deși este multă informație, cred că metodele alese au fost foarte potrivite. Cred că e important să înveți lucrurile și făcându-le și exercițiile alese de formatori au fost extrem de relevante, cu exemple apropiate activității noastre zilnice. Am putut să facem foarte ușor legătura între o informație care părea abstractă sau prea tehnică și cum o aplicăm în viața de zi cu zi: cum citim o știre, cum putem să aplicăm acest filtru al faptelor și opiniilor într-o știre pe care o vedem și cum putem să cerem standarde mai ridicate inclusiv jurnaliștilor locali și presei locale.     


Cursul „EDUCAȚIE MEDIA: STRATEGII PENTRU O RELAȚIE POZITIVĂ CU INFORMAȚIA” a fost organizat în cadrul proiectului „Predau educație media! – Laboratorul de educație și cultură media”,  derulat de Fundația Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), în parteneriat cu Norsensus Mediaforum și Asociația Rădăuțiul Civic, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.  Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org. Informații despre Active Citizens Fund România sunt disponibile la www.activecitizensfund.ro.