#Jurnal din redacție 26

Teo Baciu, Jurnalist și cofondator inRoman.ro

Într-o redacție mică, de presă locală, în care jurnalistul este și manager și cap limpede, COVID-ul a venit ca un vânt rece peste un business pe care îl menținem, de aproape cinci ani, cu multă creativitate.

Pentru noi, semnalul a venit când am început să primim apeluri de la oamenii din prima linie: medici, asistenți, polițiști, pompieri… Când autoritățile declarau că au de toate și nu le lipsește nimic, nouă ne era telefonul fierbinte de la mesaje prin care ni se cerea ajutorul: în primul rând, era o nevoie acută de măști chirurgicale, costume de protecție și substanțe dezinfectante. Am vorbit cu medici și asistente în aceste luni mai mult decât am vorbit toată viața mea despre propria-mi sănătate. Din fericire, oamenii de bine nu au crezut declarațiile oficiale, iar mobilizarea a fost exemplară. Și-atunci ne-am gândit cum am putea noi, presă locală, să sprijinim comunitatea.

Am decis să oferim publicitate gratuit pentru trei luni acelor entități care s-au implicat în combaterea pandemiei.

Apoi a venit un proiect de rectificare bugetară de la Primărie: pentru spitalul din localitate erau alocați doar 26.000 lei. Am făcut o scrisoare deschisă, sute de oameni au semnat-o, opoziția din Consiliul Local a ieșit public la câteva zile și a spus că va depune amendament… proiectul de rectificare bugetară a fost modificat și de la 26.000 lei s-a ajuns la 276.000 lei alocare de fonduri pentru spital.

În tot acest timp ne-am plănuit pașii pentru a trece firma peste această perioadă. Au fost câteva luni de stres maxim, cu 4-5 ore de somn pe noapte și multă cofeină în restul zilei: pe de o parte trebuia să servim comunității, pe de altă parte trebuia să găsim soluții interne. Mai ales că oamenii cred că știrile sunt ceva gratuit care se găsește pe internet. Am început să căutăm și am aflat că Google News Initiative a lansat Journalism Emergency Relief Fund. Am aplicat, am primit 5.000 de dolari, am făcut achiziția de echipamente și urmează să prezentăm public campania de presă. Vom arăta publicului nostru cum au fost afectate de criza sanitară afacerile mici, locale. Vom avea câteva articole, pentru comparație, și despre business-uri cu sute de angajați, dar scopul principal este să atragem atenția asupra afacerilor de familie, care țin economia în mișcare și care sunt afectate din mai multe direcții: lipsa economiilor, accesul dificil la o linie de finanțare, o imagine pe care nu au consolidat-o înainte de pandemie, fiindcă atunci clienții ajungeau mai ușor la acele produse/servicii.

De câteva luni am senzația că trăiesc într-un montagnes russes și că nu am ajuns încă la cel mai dificil obstacol; provocările nu s-au încheiat, dar nici noi nu am epuizat toate resursele de energie și ingeniozitate. Interesul public are nevoie de un aliat și inRoman.ro știe să fie un partener de nădejde.