Poșta Română lovește presa locală atunci când e mai mare nevoie de ea

UPDATE:

Compania Națională Poșta Română a trimis Centrului pentru Jurnalism Independent un drept la replică, confundând o organizație neguvernamentală cu o publicație și o poziție publică cu un articol de presă. Pe lângă misiunea de a susține jurnaliștii și libera exprimare, CJI e și cel mai mare furnizor de educație media din România, așa că ne putem duce misiunea mai departe ajutând angajații Poștei Române, să facă distincția între ce e și ce nu e presă. E vital pentru noi toți, așa cum este și presa, mai ales în această perioadă în care dezinformarea pare să zdruncine temeliile democrației românești. 

Publicăm dreptul la replică, reiterând faptul că ziarele și revistele nu pot supraviețui dublării bruște a prețurilor și nici Poșta Română nu-și va recupera devalizările istorice și datoriile din îngenuncherea celei mai vechi legături între informație și cetățean. Dreptul la replică se laudă cu un profit record, dar omite să spună cât va adăuga această scumpire forțată la bugetul companiei. Poșta Română uită să răspundă întrebărilor, să prezinte calculele de oportunitate ale acestei măsuri. Ce trebuie să știe e că jurnaliștii vor continua să pună întrebări, în interes public, chiar dacă Compania Națională și Ministerul Digitalizării încearcă să-i lase pe cetățeni fără răspunsuri. 

Dreptul la replică al Poștei Române

Informarea corectă e crucială în aceste zile și în anii ce vin, dar în epoca TikTok, Compania Națională Poșta Română dărâmă ultima legătură cu presa a oamenilor care au nevoie de ea. Ziarele au primit o notificare prin care sunt informate că prețurile pentru livrarea informației către cetățeni se dublează, iar această măsură face imposibilă continuarea abonamentelor, pentru că devin nesustenabile. Cea mai importantă este informația, dar prin această creștere, toate costurile vor merge spre livrare. 

Valentin Ștefan, directorul Poștei Române, recunoaște că instituția pierde teren pentru că nu e digitalizată și are prea puține servicii de interes pentru cetățeni, dar alege să recupereze ani de furturi și investiții greșite în dauna celor care au mai multă nevoie de serviciile companiei. Compania se află în subordinea Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării, condus de Bogdan Ivan. Dacă eforturile conducerii s-ar concentra pe digitalizare, multe dintre problemele companiei s-ar remedia, dar se pare că efortul managerial se concentrează pe ruperea legăturii între cetățean și presă, fără se se fi stabilit impactul economic al acestei măsuri. Dublarea prețului de livrare înseamnă omorârea ziarelor și a revistelor tipărite, pentru că vor fi nevoiți fie să crească și ei prețul, fie să renunțe la abonamente, iar cât câștigă Poșta din această măsură rămâne o enigmă, pentru că au refuzat să furnizeze date. 

Presa este esențială pentru parcursul democratic al României, iar cetățenii au nevoie de acces la informație de calitate. Abonații, fie că sunt sau nu pe rețelele sociale sunt cetățeni care au încredere în informații verificate și de interes public, livrate de ziare și reviste. Dacă acestea nu vor mai putea ajunge la ei, cetățenii vor deveni mai săraci și mai vulnerabili. 

Situația critică în care se află Poșta Română nu se poate remedia din suprimarea legăturii între cetățeni și informație. Centrul pentru Jurnalism Independent solicită reevaluarea acestei măsuri și păstrarea interesului public în centrul activității unei companii naționale.