Întâlnire cu profesori universitari din țară despre principiile care trebuie să guverneze relatările cu și despre copii

„Cel mai important este că am învățat sau mi-am reamintit că noi, cei de la catedră, trebuie să nu renunțăm și să credem în micile schimbări pe care le putem face, lăsând la o parte prejudecățile.”

Ana Iuliana Ștefănel, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca

În perioada 21-24 aprilie, 14 profesori sau colaboratori care predau în cadrul departamentelor de jurnalism de la facultăți din Cluj-Napoca, Sibiu, Iași, Galați, Suceava, Timișoara și București au participat la evenimentul „Drepturile copilului și practica jurnalismului”, organizat de CJI în parteneriat cu UNICEF. Discuțiile și prezentările au fost axate pe tema drepturilor copiilor în mass-media. Acestea au fost susținute de exemple practice pentru ca profesorii să îi poată pregăti pe studenți să includă copiii în viitoarele lor materialele de presă sau comunicare într-un mod adecvat.


„Dacă aș fi știut că există preocupări atât de serioase privind drepturile copiilor în zona de comunicare, cu siguranță câteva generații de studenți ar fi plecat de pe băncile facultății înspre zone profesionale din sfera comunicării mult mai responsabile, mai reflexive, mai empatice. E esențial ca un om de comunicare să fie conștient de efectele asupra grupurilor vulnerabile ale fiecărui produs pe care îl publică, iar pentru asta e nevoie de resursele valoroase pe care le pune la dispoziție, cu generozitate, proiectul CJI și UNICEF”, ne-a spus Andreea Voina de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.

„Child Rights Syllabus e un prilej de asumare a principiilor care trebuie să guverneze relatările cu și despre copii. Oferă exemple despre felul în care se perpetuează moduri de lucru care nu țin cont de interesul copiilor, dar și de bune practici, pe care profesorii din mediul universitar le pot transfera cu ușurință studenților”, a precizat Bianca Oanea, unul dintre speakerii de la întâlnire.

Studii de caz și ce să nu facem când relatăm despre copii

Studiile de caz realizate de echipa CJI au fost prezentate și apoi discutate cu participanții. Ioană Avădani, președintele boardului CJI, a vorbit despre modul în care a fost prezentat în presă un caz de violență în școală, iar Bianca Oanea, expert media la CJI, despre cum a fost reflectat în presă un caz de agresiune sexuală asupra unor minore și despre operațiunea Meduza (reținerea de către DIICOT a unor traficanți de droguri în licee). 

Titlurile articolelor de presă despre situații în care au fost implicați copii au fost unul dintre subiectele principale dezbătute de participanți. Acestea nu ar trebui să fie titluri de tip clickbait, sau care să îi învinuiască pe copii. Studiile de caz prezentate la întâlnire au arătat însă că presa din România a folosit titluri de cele mai multe ori nepotrivite. 

Mai mult decât atât, în știri au fost folosite fotografii sau informații care pot duce la identificarea copiilor, iar prezumția de nevinovăție acordată minorilor lipsește din materiale. Potrivit speakerilor, în locul acestor încălcări ale drepturilor copiilor ar trebui să vedem în materialele de presă statistici și informații de context care să ne ajute să înțelegem fenomenul larg și cauzele care au dus la producerea unui anumit eveniment în societate.

Participanții au discutat în ultima parte a evenimentului despre cum pot face studenții studii de caz precum cele discutate la întâlnire și despre folosirea și utilizarea cât mai eficientă a materialelor dezvoltate, de acum încolo.

„A fost o experiență foarte interesantă. Am plecat de la întâlnire cu multe idei și exemple pe tema drepturilor copiilor în mass-media pe care le voi folosi în activitatea de predare, dar și în cea de cercetare științifică.”

Raluca Mureșan, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu

UNICEF în România a adaptat încă din 2013 un modul pentru studenții la Jurnalism intitulat Drepturile copilului și practica jurnalismului – Ghid pentru studenți. Acest modul ajută studenții să dobândească aptitudinile și cunoștințele necesare pentru a practica meseria de jurnalist respectând drepturile copilului. Începând cu 2015, UNICEF în România colaborează cu Centrul pentru Jurnalism Independent pentru promovarea drepturilor copiilor în mass-media, prin organizarea de traininguri pentru cadre didactice din facultățile de Jurnalism și Comunicare, jurnaliști și specialiști în comunicare.


Materiale utile pentru relatarea despre copii:

Ghidului de bune practici privind relatările cu și despre copii

Ghidul ”Comunicarea despre copii”